Rozhovor vede Doc.PhDr. Martin Kučera, Csc. s manželkou
Mgr.Doc.Astrid Štúrovou-Kočí
Blíží se datum 1. června 2007 – den nedožitých devadesátých
narozenin vynikajícího českého pěvce, pedagoga, režiséra,
divadelního ředitele i herce profesora Přemysla Kočího, od roku 1949
člena opery Národního divadla v Praze a v letech 1969 – 1978 jeho
uměleckého ředitele. Uplynuly již čtyři roky od jeho úmrtí, a za tu
dobu se jeho vdova, paní Astrid Štúrová-Kočová, bývalá sólistka
baletu ND, nemůže vyrovnat s odchodem svého muže, a tím, že ji
neochraňuje svou silnou paží a nevysílá to krásné fluidum, sílu a
energii, která z něj přímo zářila. Proto se rozhodla vydat o něm
svědectví, opodstatněné tím spíš, že se nechce smířit s pomluvami
lidí, kteří o něm tvrdí, co není pravda, a připisují mu skutky,
jichž se nedopustil. Na druhé straně by ráda poděkovala těm, kteří
na P. Kočího nepřestali myslet, leč nedisponují platformou, kde by o
něm mohli cokoli kladného říct. Názory na P. Kočího nejsou
jednoznačné a vzájemně se rozcházejí. Dokonce si i odporují. Jsou
lidé, kteří uznávají Kočího umělecké kvality, ale skepticky se
vyjadřují nebo mlčí o jeho ředitelském působení v ND, protože se
domnívají, že tam docházelo k nějakým ,,nepravostem“ /jeho žena jim
však může s čistým svědomím odpovědět, že se mýlí/ . Vedle nich je
druhá skupina, jež má rudo před očima, když se vysloví Kočího jméno.
Příslušníci této skupiny jsou většinou postižení vlastní
neschopností, závistí apod. Často jimi nenáviděného pěvce ani
neznali osobně. Paní Astrid považuje za nesmírné štěstí, že P.
Kočího poznala a žila s ním až do jeho skonu. S velkou pýchou
chodívá po Národní třídě a hledí na budovu ND i s novou zástavbou
jeho areálu a říká si: ´´Ano, tady sis postavil pomník. A kdybys nic
jiného v životě neudělal, stačilo by to! ´´ S pěvcovou ženou se
shodujeme v názoru na jejího manžela, a proto jsme jednoho
březnového dne spolu vedli v jejím bytě dialog, jehož cílem je
připomenout čistou památku profesora Přemysla Kočího.
Otázka první: Začneme tím, co nekvalifikované osoby dnes nejvíc
kritizují. Byl podle tebe Přemysl Kočí opravdu ředitel –
normalizátor, anebo to vše bylo mnohem složitější, jak už to v
životě je?
Záleží na tom, co si kdo pod pojmem ´´normalizátor´´ představuje.
Podle toho, co si představuju já, pak normalizátor opravdu byl,
pokud to slovo má vyjadřovat normálnost uměleckého provozu. V tomhle
smyslu divadlo opravdu normalizoval. Politicky ovšem ne. I když i
tady zůstává otazník. Poněvadž Přemysl nesmírně, hluboce a s pokorou
miloval Národní divadlo, tak po dobu, kdy je mohl řídit, řídil je
směrem k vrcholným uměleckým výsledkům, což s sebou jistě neslo i
určité vnitřní bolesti jednotlivců. Kupříkladu angažování nové,
krásné Mařenky do Prodané nevěsty, z níž vyrostla světová pěvkyně
Gabriela Beňačková, způsobovala nelibost některých jejích budoucích
kolegyň. ´´Normální´´ pro Přema vždy bylo, že člena ND posuzoval
podle tvůrčích výsledků na jeho scénách, a ne podle stranických
legitimací, klubů, zájmů a přesvědčení. Okrajově připomenu, že
málokdo by si v té době dovolil jmenovat do čela opery ND dr.
Václava Holzknechta, vyhozeného ze strany i ze Státní konzervatoře,
kde zastával mjísto ředitele. Anebo angažovat dirigenta Jiřího
Kouta, který jako citlivý umělec odřekl dirigování v plzeňské opeře
v den, kdy tragicky zahynul chlapec Jan Zajíc. Za ten čin dostal
okamžitou výpověď. Dík Přemovi mohl dál umělecky pracovat v ND a
nakonec se z něj stal mezinárodně uznávaný dirigent. Politické
smýšlení mu nevadilo, a proto si příkladně vybral ne komunisty, ale
pány Högra a Munzara za členy umělecké rady. Pan Höger funkci
přijal, ale bohužel problémy mateřské scény, ani problémy kolegů ho
tak dalece netrápily, když se za celý rok do schůze ani jednou
nedostavil. Oprávněně mu proto Přema za neúčast poděkoval! Jinak
tomu bylo u Luďka Munzara, který nabídku odmítl hned, neměl chuť
věnovat osobní čas otázkám činohry, protože jeho větší zájem byl
zřejmě v jiných oblastech. Díky Přemovi v souboru činohry směli
setrvat i umělci vysokých režisérských kvalit, a proto řada
představení činohry byla do posledního místa stále vyprodaná. Nevím,
kdo jiný by dokázal tak dlouho odolávat tlaku shora, aby propustil
umělce, jako byli pánové Macháček, Pleskot nebo Hrušínský. Byla jsem
svědkem jednoho setkání po tzv. sametové revoluci, když jsme s
manželem potkali Rudolfa Hrušínského a on Přemka velmi uctivě
pozdravil : ´´ Dobrý den, PANE řediteli . ´´ To již dávno ředitelem
nebyl! Nechci si kazit názor myšlenkou, že to snad nemyslel upřímně,
nebo že se jinde vyjadřoval jinak. Ale vím tolik, že díky mému muži
nemusel dělat taxikáře, jak hlásila Svobodná Evropa, že dělat prý
musí, aby uživil rodinu. Dále považuji za normální, že se lidé mohou
volně pohybovat po světě, čehož jsme díky Bohu svědky. Pamatujeme si
nicméně, že tomu vždy nebylo. Ale jak je potom možné, že ND se
zákazy výjezdů nevztahovaly? Za to divadlo mohlo děkovat svému
řediteli, neboť dokázal zdůvodnit potřebnost každého člena v každé
inscenaci, která vyjížděla na Západ. Činil tak v přesvědčení, že
děti nenesou zodpovědnost za své rodiče, příbuzné či známé, kteří
emigrovali. A to mohu říct na základě osobního svědectví. Když mne
šéf baletu Jiří Němeček obsadil do programu Expo 58, který jsem
několik měsíců studovala a měla s ním vyjet na půl roku do Bruselu,
tehdejší předseda stranické organizace prohlásil, že v žádném
případě nesmím jet, protože má matka emigrovala do USA. A tak jsem
nejela. O něco později se o tom dověděl ředitel ND a rozčílil se: ´´
Co je to za nesmysl, copak taková mladá holka může za svou matku?
Když ji šéf vybral, znamená to, že na to umělecky má. ´´ Podotýkám,
že v té době jsme se ještě osobně vůbec neznali. Ale dík němu jsem
na příští zájezd Laterny magiky do Londýna mohla odjet. Dobře vím,
že jsem nebyla jediná, kdo byl takto postižen. I za všechny ostatní
se Přem – už jako ředitel – pokaždé postavil, jako například za
sekretářku šéfa baletu, která byla spřízněná s panem Tigridem. Takže
se domnívám, že i v tom politickém ohledu se Přem choval ´´ normálně
´´. I když měli zaměstnanci ND jiný politický názor než on,
využívali všichni bez rozdílu stejných výhod členství v ND té doby.
Byla jsem vychována v tom, že si mám vážit podobných lidí, jako byl
Přem, a že mám umět poděkovat. Zdá se ale, že to není samozřejmé pro
každého. A vždycky mě trochu překvapí, když třeba pan XY, který si v
tichosti žil v závětří techniky ND a Přem ho schválil ke každému
zájezdu po celé Evropě, jednoho dne vydá knížku a považuje za nutné
se v ní otřít o bývalého ředitele. Pochybuji, že to pomůže její
prodejnosti nebo prodejnosti cédéčka s nahrávkami jeho banjo-bandu.
Případné zájemce o další věci související s normalizací můžu odkázat
na paměti svého muže Dobrý den, živote a nebo Všechno je jinak, kde
se vyjádřil k řadě dalších otázek.
Otázka druhá: Nyní bych se tě rád zeptal, zda a jak ses dokázala
vyrovnat s rozsáhlou mediální aférou kolem Přemyslova pohřbu?
V žádném případě si ji nezasloužil, i když byl nad všechny
ceremoniály vždycky povznesený. Myslím, že mu to sice přišlo líto,
ale nevadilo mu to, protože iluze o některých lidech dávno ztratil.
Mně to jen utvrdilo v přesvědčení, jak velkým člověkem s velkým Č
byl, neboť on sám by vůči nikomu nebyl něčeho podobného schopen.
Část lidí se po aféře vyjadřovala s pocitem lítosti a rozhořčení
vůči řediteli Dvořákovi. Trpkost k němu nemám. On se taktně snažil
tzv. nenarazit, poněvadž – jak mi sám sdělil – nechce zkoumat, kde
je pravda. Snahu měl, ale nevyšla mu. To by se nemohlo stát Přemovi,
který měl vždy vůli hledat pravdu. Tak to dělal příkladně při
rehabilitaci slovenského hoteliéra Iča Svetského, jenž byl za
velezradu odsouzen na doživotí. Nebo se zastal spisovatele Karla
Pecky, pozdějšího manžela tanečnice Jiřiny Kottové, a jeho druhů,
když je propustili na amnestii z vězení, kde byli za protistátní
činnost v katolickém hnutí, a nikde je nechtěli zaměstnat. Přem jim
vymohl pracovní místa v ND. Sama paní Kottová před svědky řekla při
ukládání Přemových ostatků, že mu děkuje jménem skupiny 21
politických vězňů, že jim v kritické chvíli zajistil existenci.
Druhá část lidí po aféře s pohřbem nikoho nekritizovala, jen plakala
se slovy : ,, Jak to mohli Přemovi udělat? ´´
Otázka třetí: Je vůbec v této době možné veřejně připomenout
nedožité devadesátiny Přemysla Kočího? Myslím si, že podle toho,
co jsi až dosud vyprávěla, by si to nad jiné zasloužil.
Nedávno jsem byla na příjemném večeru v Divadle 90 u příležitosti
85. Narozenin pěvce Lubomíra Havláka. Mnozí návštěvníci se mě tam
ptali, zda něco podobného bude mít Přem. Prostřednictvím Mgr.
Lubomíra Havláka, sólisty Státní opery Praha a dramaturga těchto
pořadů, jsem vznesla v onom divadle dotaz a bylo mi řečeno, že pro
Kočího jeviště volné nebude. Nebylo to pro mě žádné novum. Když jsem
před pěti lety chtěla křest manželovi knihy provést na AMU, kde Přem
učil třicet roků a vychoval přední sólisty ND, s čímž se ne každý
hlasový pedagog může pochlubit, tak možná právě proto mi děkan HAMU
odpověděl, že to nepůjde. A nejen to. Nedokázali tam ani vyvěsit
parte, které jsem jim poslala! Protože jsem byla vychována v
klášteře a vím, že existují i lidé chudí duchem, co nemohou za své
postižení, neboť Bůh jim dal ten úděl, tak se ani na vedené pražské
HAMU a jim podobná místa nezlobím. Jen jsem šťastná, že ona chudoba
ducha nepotkala mě. Protože Přem neztratil obdivovatelky a
obdivovatele, kteří od mládí chodili na bidýlko do ND, aby viděli
jeho představení , a zůstali mu věrni i po smrti, jistě najdeme
způsob, jak si důstojně připomenout jeho nádherný hlas, mužnou krásu
a velké srdce.
Otázka čtvrtá: Setkáváš se ještě s nějakými dalšími negativními
situacemi v souvislosti se svým manželem?
Někdy na internetu najdu nějakou hloupost, kterou napsal někdo,
který nic o něm neví a jeho zájem je povrchní. Ale když jsem se
nedávno na upozornění přátel dozvěděla o inscenaci v ND Josef a
Marie, kde se nedůstojným způsobem vyjadřují o mém manželovi,
navštívila jsem šéfa činohry pana Dočekala. Ten mě ochotně přijal,
avšak uvítal mne slovy: ´´ Přišla jste si stěžovat? ´´ Tak jsem mu
vysvětlila, že to nemám v úmyslu, že jsem se jenom přišla zeptat, co
je opravňuje k tomu, aby se naváželi do bývalého ředitele pod
titulem ND, kterému se tolik obětoval? Nehledě na to, že až do jeho
smrti ho ředitel Dvořák zval na všechny operní premiéry, a při
rozsvíceném hledišti ho představoval jako legendu ND. Pan šéf mi
odpověděl, že na inscenaci nevidí nic závadného a že v tom ani
nemůže nic dělat, neboť je to věc režiséra – a ať se tedy obrátím na
něho. Mylně jsem se domnívala, že hovořím se šéfem souboru a že
rozhoduje on. A určitě se nemýlím, když nedávno zakázal hru Pavla
Landovského. Tak to asi spíš bude v tom, co chce a co nechce udělat…
Otázka pátá: A co noviny?
Články dam Jany Machalické a Heleny Patočkové o Přemově druhé knize
vzpomínek v Lidových novinách vykazují takovou nenávist a zášť, že
to samo o sobě svědčí v jejich neprospěch. U paní dr. Patočkové si
tu fanatickou zášť nedovedu jinak vysvětlit, než že Přema snad
musela tajně / a neopětovaně / milovat… Na druhé straně jsou jiní,
takoví nevěřící Tomášové, kteří raději mlčí, než by se projevili.
Další třeba mají strach. Nestojí za to, abychom se jimi zabývali.
Zajímavější je, že v tisku se např. objevilo, jak bylo vynikající,
že se v čele Laterny magiky za normalizace stál takový umělec jako
Josef Svoboda. Ale kdo Svobodu pro tuto funkci přesvědčil a jmenoval
ho, to nějak zapomněli napsat. Ano, byl to Přemysl Kočí. Za Přemova
ředitelského působení se v Laterně Magice uchytila řada lidí, kteří
by jinde v sedmdesátých letech nebyli mohli působit – třeba dr.
Milena Honzíková, Ladislav Helge, na smlouvy o dílo Ester
Krumbachová a Evald Shorm, kteří mimochodem k němu chovali přátelský
vztah.
Otázka šestá: A jak to bylo s údajnou spoluprácí Přemysla Kočího
se Státní bezpečností? To rovněž bylo několikrát velice urážlivé v
tisku a různých publikacích připomínáno.
To sice mohu připomenout i já, ale co je psáno, to je dáno, a má to
vždy větší váhu. Vzhledem ke skutečnosti, že jsem všechny materiály
– spisy StB – z ministerstva vnitra vyzvedla v Poděbradech a s
Přemovou pozůstalostí je dala do Národního archivu, je možné, aby
každý, kdo bude mít zájem, do nich nahlédl. Může se z nich dozvědět,
že Přem podobnou práci považoval za udavačství, které odsuzoval,
proto nespolupracoval s bezpečností, nenapsal na nikoho žádné
hlášení, a jako naprosto nepoužitelný pro toto ´´poslání´´byla jeho
spolupráce, navázaná bezprostředně po zákazu jeho uměleckého
hostování v Metropolitní opeře v New Yorku, ukončena. Naopak po
mnoha letech se jako ředitel ND sám dostal na seznam sledovaných
osob, podezřívaných ze součinností se zahraničními rozvědkami,
hlavně s izraelskou. Pravděpodobně přitom StB vycházelo z Přemova
přátelství a z jeho pomoci dr. Pavlu Ecksteinovi, režiséru Petru
Weiglovi, Ester Krumbachové atd.
A co závěrem vzkázat těm, kdo si náš rozhovor přečtou?
Poděkovat všem kdo v dobrém na Přemka vzpomínají a těm kdož
nedokázali své výhrady mu říct přímo do očí – a měli na to po
převratu plných 14 let – ať se otravují vlastní žlučí. Na většinu
invektiv nemíním reagovat a vědomě je nechám padnout do bahna, kam
po právu patří. Děkuji za rozhovor. Vyjjímečný umělecký zjev P.
Kočího bude jistě zajímat budoucí generace. I jim bylo určeno
jubilejní vzpomínání.
( S paní Astrid Štúrovou-Kočovou rozmlouval Martin Kučera )